Smarta®Möten

Effektiva möten ger bättre resultat på kortare tid med struktur och mål.
Idag upptar interna möten mellan 25 - 50 % av tiden för många tjänstemän. Vissa möten saknar syfte, har inga tydliga mål eller saknar agenda. Start och sluttider hålls inte och det fattas inte tillräckligt tydliga beslut. Känns det som om era möten tar tid och energi, istället för att leda verksamheten mot uppsatta mål? Vill ni se till att era möten blir effektiva med riktigt bra mötesteknik? Då har vi lösningen!

Utbildningen genomförs på ett roligt och inspirerande sätt där vi varvar teori med praktiska övningar och workshops. Det är ca 4 - 5 veckor mellan de 2 kurstillfällena för att ni ska ha möjlighet att öva och applicera kunskaperna på era ordinarie möten.

SmartaMöten® är en 1,5 dagars kurs i möteseffektivitet för dig som vill bli inspirerat och få handfasta tips på hur du kan lyfta dina möten till nya nivåer. Genom utbildningen kommer du att ta del av dom viktiga delarna som behövs för att skapa goda förutsättningar för bra möten. Utbildningen varvar teori med reflektion, samt praktisk eget arbete, där du får god tid på dig att kunna fokusera på dina egna möten och det du vill förbättra. Utbildningen i att skapa effektiva möten lämpar sig för alla typer av verksamheter, både privata och offentliga.

Målgrupp

Smarta®Möten är en utbildning för dig som vill lära dig möteseffektivitet i allmänhet.

Utbildningen kan också genomföras med 2 andra inriktningar: för mötesdeltagare där vi lägger fokus på just den rollen, eller för en specifik grupp som vill förbättra sina möten. Kontakta oss på Företagsutbildarna för mer information om dessa upplägg!

Innehåll

Kursinnehåll i Smarta®Möten
• Mötespusslet, vilka olika delar behövs
• Syfte - syftesövning
• Mål/målstyrning
• Innehåll och agenda
• Protokoll och handlingsplan
• OneNote, introduktion
• Information-, diskussion- eller beslutspunkt
• Riktlinjer och regler, före, under och efter mötet
• Kalla rätt deltagare
• Att hålla tider
• Fatta bra och tydliga beslut
• Rollen som ordförande, deltagare eller sekreterare
• Olika personligheter är en styrka
• Vad händer när gruppen är stressad
• Vilka delar behöver du tänka på för ett framgångsrikt webbmöte
• Summering och utvärdering av möten
• 9 nycklar för smarta möten, checklista

Omfattning

En dag, 4 timmar

Kontakt

Maria Eriksson
maria@foretagsutbildarna.se
Tel: 026-424 44 81