Lär känna vår nya utbildare och föreläsare – Nicole Soraya Forsh

En multipassionerad Storyteller, varumärkesdesigner, coach och föreläsare som alltid har haft svårt att hålla sig inuti boxen.

Nu kanske många ställer sig frågan vad storytelling är? Det är något som de världsledande varumärken som Coca cola, Nike och inte minst IKEA har byggt sina imperium på. Hur gör man då? Varför fungerar det? Och hur fungerar det? Det och mycket annat är vårt senaste tillskott i utbildningsstallet är expert på!

Nicole har ett långt och brett CV där hon bland annat arbetat inom skola, turism, hotell/restaurang, träning/hälsa, service och kultur. Även om branscherna och yrkesrollerna har skilt sig åt så har det alltid funnits en tydlig röd tråd: 

–              Jag har alltid brunnit passionerat för utveckling, pedagogik och storytellingens stora kraft. Storytelling – eller historieberättande som det ju i grund och botten  – handlar om har varit med mig sedan barnsben. 

Idag driver Nicole sitt eget företag med fokus på att hjälpa småföretagare och kreativa entreprenörer att växa och bygga sina personliga varumärken online. Tjänsterna innefattar coaching, kurser, föreläsningar samt operativt med företagens varumärken. Det kan handla om copywriting, grafiskt material och varumärkesdesign. 

–              De allra flesta av mina klienter är idag återkommande, vilket jag tycker är extra roligt då jag får en chans att följa utvecklingen, se resultaten och skapa starka företagsrelationer.

Vad fick dig att fastna för Brand and Business storytelling?

Intresset för ämnet har lett Nicole till branscher och yrken där hon har fått jobba med storytelling, på ett eller annat vis. Hon menar därför att det inte var så oväntat att hon skulle komma att jobba med Brand och Business Storytelling, även som egenföretagare.

–              Det ligger en oerhörd kraft i berättandet som jag älskar. Inte bara för ett företags marknadsföring och försäljning – utan även för att det är något som hjälper oss människor att connecta, relatera till varann och känna samhörighet. Jag tycker helt enkelt det är superhäftigt!

Hur länge har du jobbar inom Brand business och Storytelling?

–              Det har alltid varit en del av det jag gjort som egenföretagare. Men det var först under 2020 som jag startade den del av mitt företag där jag på olika vis jobbar mer specifikt med detta. 

Sedan 2021 är Nicole även en stående föreläsare på Leksand Folkhögskolas heltidskurs Kreativ Entreprenörskap, där digital marknadsföring via sociala medier och storytelling är hennes huvudämne. 

Förutom att arbeta som föreläsare och coacha företagare driver Nicole även en säsongsbetonad turistverksamhet i Jämtland/ Härjedalen, dit hon flyttade 2018. 

Har du någon arbetsrelaterad/ storytellingrelaterad erfarenhet du är extra stolt över?

–              Oj, vilken bra fråga! Flera, skulle jag vilja säga. Jag är väldigt stolt över att ha blivit headhuntad som föreläsare till Kreativt Entreprenörskap på Leksands Folkhögskola, där jag själv var elev 2018. Men kanske ännu stoltare över att varje termin få så fantastiskt fin feedback från mina elever, där de berättar över hur mycket de uppskattar mina föreläsningar/workshops och hur stor betydelse det haft för deras utveckling som företagare.

–        Men det finns ett minne som jag är extra stolt över.

Ett riktigt imponerande insats där man kan säga att Nicole kokade soppa på en spik, och resultatet blev succé! Förutom ovan nämnda karriärer har hon även varit show artist och entertainer på ett charterhotell på Spanska Balearerna. Under sin sista säsong hade Nicole placerats på hotellkedjans sämst rankade hotell. 

–              Vi hade en i stort sett obefintlig budget, jag och min enda kollega. Det 6-manna-team vi blivit utlovade dök aldrig upp, scenen var trasig, tekniken uråldrig och vi fick inte ens en tredjedel av de kostymer som hörde till våra shower. Den dagen i veckan någon av oss var ledig, fick den andre köra en total enmansshow. Det var tveklöst en utmanande säsong där vi fick tänka ytterst kreativt för att skapa bra underhållning och aktiviteter för våra hotellgäster.

MEN…..

När alla rapporter sammanställdes i slutet av samma säsong hade det lilla två-manna-teamet, som bestod av Nicole och hennes kollega, tagit underhållningen från botten till det högst rankade av alla 36 hotell som kedjan ägde. 

–   Vi hade till och med slagit flaggskepps-teamet, vars budget och resurser översteg vår med över 300%! Det ögonblicket glömmer jag aldrig.

Vad var det som lockade med att bli konsult här på företagsutbildarna?

–    Det lät som ett väldigt roligt, givande och utvecklande uppdrag – där jag genom att bidra till andra företags utveckling, får chansen att växa själv. Sen tackar jag sällan nej till ett tillfälle att prata storytelling 😉 

Vad kommer du att erbjuda för utbildningar/ paket hos företagsutbildarna?  

–   Jag kommer framöver att hålla i en workhop som är en fördjupning på webbinaret “Så blir du top-of-mind – med Brand och Business Storytelling”

Webbinaret är en introduktion i ämnet Brand och Business Storytelling, varför det fungerar och hur det kan användas för att effektivisera ett företags marknadsföring, i strävan att bygga ett starkt och attraktivt varumärke för såväl kunder som arbetstagare.

I den efterföljande workshopen fördjupar vi oss i ämnet och fokuserar på det praktiska. Här får deltagarna brainstorma kring, identifiera och utforska olika sätt att använda storytelling i praktiken. Vi fördjupar oss i olika berättartekniker och hur storytelling används, samt vad det är för verksamhetshistorier de respektive företagen vinner på att berätta. Målet är att, efter workshopen, inte bara ha ett faktiskt material att utgå från – men också en plan för hur Brand och Business Storytelling kan implementeras som en naturlig del av företagets marknadsföringstrategi.

Se nästa föreläsning som är med Nicole

Dela denna nyhet via:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post